Pääsin opiskelemaan liiketalouden perustutkintoa aikuiskoulutuksessa. Tänään oli eka koulupäivä ja perhosia vatsassa marssin aamulla kouluun.  Turhaa jännitin, ihan leppoisa päivä oli. Tutustuttiin kouluun ja tuleviin haasteisiin. Kielet tuntuivat askarruttavan monien mieltä, varsinkin ne suulliset osat. Osa opiskelijoista voisi olla omia lapsiani ikänsä puolesta ja minä olen koko porukan "mummo", eli olen vanhin. Moni on keskeyttänyt aiemmat opintonsa, mutta myös meitä ammatin vaihtajia joukosta löytyy.

Toivon, että elämänkokemuksesta on se hyöty, etten turhaa hötkyile opiskelusta. Kaikki, mitä opin, on tulevaisuuttani varten. Ehkäpä uusilla tiedoilla ja taidoilla lohkeaa työpaikka kotipaikkakunnalta. Jotenkin tämä opiskelun aloittaminen vain loksahti kohdalle. Kaikkien hankaluuksien, masennuksen, terapian jne. jälkeen tuntuu, kuin koulu olisi odottanut juuri minua. Rahoituspuolikin järjestyi siten, ettei minun tarvitse pienen opintotuen avulla kituutella vaan saan suorittaa koulun ammatillisena kuntoutuksena ja kulut ja toimeentulo korvataan.

Opiskelu kestää kaksi vuotta ja suoritan monimuoto-opiskeluna merkonomin tutkinnon. Kotitöitä siis tiedossa :D